Läs vår tidning Gjuteriet

Gjuteriet är den ledande branschtidningen inom svensk och nordisk gjuteriindustri. I tidningen varvas intressanta företagsreportage med branschnyheter, omvärldsanalyser och teknisk fördjupning med det senaste inom svensk gjuteriforskning.

Ansök till Kompetensstiftelsen

Gör du ett examensarbete som riktat sig till svensk gjuteriindustri?
Då kan du ansöka om vårt stipendium.

Silléns Innovationsfond

Är du direkt eller indirekt verksam inom Svensk gjuteriindustri och har någon idé som genomförts inom de senaste tre åren så är du kvalificerad att ansöka om stipendiet.

Studera pressgjutning lättmetall

Har du yrkeserfarenhet från gjuteribranschen eller liknande verksamhet och vill utveckla dig inom yrket? Gå en kort spetsutbildning på distans!

Studera sandgjutning - järn och stål

Har du yrkeserfarenhet från praktiskt gjuteriarbete och vill utveckla dig inom yrket? Gå en spetsutbildning på distans!

Nyheter från Gjuteriföreningen

Nytt strategiskt innovationsprogram med fokus på metaller och mineral

den 27 februari 2024

Nytt strategiskt innovationsprogram med fokus på metaller och mineral

Metals&Minerals blir ett av fem initiativ som beviljas program inom den omfattande innovationssatsningen Impact Innovation. Detta besked lämnade finansiärerna bakom satsningen, Energimyndigheten, Formas och Vinnova, idag.

Gjuteridagarna 2024

den 23 februari 2024

Gjuteridagarna 2024

Varmt välkommen till Gjuteridagarna den 16-17 maj på Quality Hotel Park i Södertälje, ett tillfälle för branschfolk, forskare och entusiaster att sammanstråla och utforska hur gjutna produkter kan accelerera samhällets omställning till en mer hållbar framtid.

Stöd för arbetsmiljöutbildning

den 10 januari 2024

Stöd för arbetsmiljöutbildning

När era chefer och arbetsmiljö- eller skyddsombud går en arbetsmiljö-utbildning tillsammans får de gemensamma kunskaper som stärker ert arbetsmiljö-arbete. Nu kan ni söka stöd för utbildning. Stöd för arbetsmiljöutbildning riktar sig till er som vill skapa en gemensam kunskapsbas på arbetsplatsen för ert förebyggande arbetsmiljöarbete. Satsningen ”Stöd för arbetsmiljöutbildning” förlängs från årsskiftet som längst till och med 30 juni 2024.

Läs mer här