Webbinarium - Trendspaning - augusti - september 2022

Inspelningar från våra trendspanings-webbinarium

Webbinarium 1 september - del 4 och 5 om resurseffektiv energianvändning

Per Sommarin och Oskar Räftegård ger en översikt över olika verktyg för att effektivisera energianvändningen i svenska gjuterier. Exempel visas från fallstudierna i GRETA-projektet.

Webbinarium 25 augusti - del 3 omvärldsbevaking

Drivkrafter och nyckeltal i den gjutna produktens totala värdekedja kan en optimerad design bidra till en högre effektivitet vid användning och materialåtervinning. En viktig förutsättning är relevanta nyckeltal och hållbara, cirkulära affärsmodeller.

Marie Bom berättar om vad som driver fram förändringar för ökad hållbarhet och hur tillverkningsföretag påverkas. Hon diskuterar också hur hållbarhet kan mätas och jämföras och vilka verktyg som idag finns tillgängliga

Kompletterande dokument:

Omvärldsbevakning

Intressentföreningen - Omvärldskartläggning

Webbinarium 18 augusti - del 1 & 2 om sand och formmaterial

För en given gjuten produkt finns goda förutsättningar att möjliggöra högre resurseffektivitet i framställningsprocessen. Bättre kunskap om hur en råvara kan substitueras med en annan gör det möjligt att i varje läge välja den mest effektiva vägen till målet.

Genom att utnyttja ny kunskap om sand och formmaterial och utveckla allt bättre mät- och styrmetoder, baserade på modern teknik och anpassade till de människor som ska använda dem, kan gjutprocessen optimeras för högre utbyten och effektivare användning av sand och formmaterial. Mahsa Saeidpour berättar om trender och aktiviteter inom området.