Strategiwebbinarium

Här ges du som medlem möjlighet att under tre tillfällen ge input på de projekt som du anser att branschen ska arbeta med för att vara attraktiv, hållbar och konkurrenskraftig.

Webbinarierna kommer att hållas på Teams mellan kl 13.00-14.30. Vi kommer då att presentera pågående och avslutade projekt inom respektive område samt ha en workshop. För att underlätta önskar vi att så många som möjligt går igenom branschagendan samt i förväg skickar in sina förslag via enkäten. Vi ser gärna att man fyller i enkäten även om man inte planerar att delta på webbinariet. Det går att vara anonym om man önskar.

Formuläret är stängt. Önskar du anmäla dig till sista webbinariet med temat Konkurrenskraftig och hållbar produktion kontakta info@gjuteriforeningen.se

ATTRAKTIV BRANSCH

7 oktober

Vad krävs för att vara en attraktiv bransch som lockar arbetssökande; unga som ska in i arbetslivet men också de redan etablerade? Och hur gör vi sedan för att behålla dessa anställda?

I en verklighet där branschen konkurrerar med häftiga techföretag har vi mer att erbjuda än vad vi tror. Välkommen att ta del av föredrag kring gjuteribranschens attraktivitetsarbete inom både marknad och kompetens kl 13.00-14.30 på Teams.

AVANCERADE PRODUKTER

14 oktober

Med målsättningen att svensk gjuteriindustri skall bli ledande på funktionsoptimerat gjutgods, där olika delar av en komponent kan ha olika egenskaper eller gjutna komponenter integreras med andra komponenter, genomförs en workshop i form av ett webbinarium.

Webbinariet som hålls mellan kl 13.00-14.30 på Teams presenterar aktuella resultat från forskningsprojekt som inspiration för den efterföljande workshop. Forskningsresultaten representerar olika material och gjutmetoder samt användning av virtuella verktyg för process- och komponentoptimering.

KONKURRENSKRAFTIG OCH HÅLLBAR PRODUKTION

21 oktober

Hur återstartar vi Sverige efter Covid 19-krisen? Hur skapar vi en hållbar gjuteriproduktion? Och vem designar framtidens gjutna produkter? Både de konkreta utmaningar som finns i gjuterivardagen och mer allmänna utmaningar som automation och digitalisering hänger ihop med ett större skeende.

EU har nu antagit sin Green Deal, och om svenska gjuterier är i framkant borde det ses som en stor möjlighet. Den 21 oktober kl 13.00-14.30 är du välkommen att ta del av goda exempel och pågående forskning. Var med och påverka gjuteribranschens strategi för hållbarhet på kort och lång sikt!