Vill du veta mer om gjuteriernas dubbla omställning – grön och digital?

Samhällets dubbla omställning är grön och digital! Vilka utmaningar ställer det på gjuteribranschen, och vilka möjligheter öppnas? Vi vill tipsa om två nyutkomna rapporter som kan ge inspiration och verktyg för ditt företags hållbarhetsarbete.

Digitala produktpass, hur påverkar det mig?

EU-kommissionen presenterade i mars 2022 sitt förslag till förordning om ekodesign för hållbara produkter. Förslaget förväntas få en stor påverkan på små och medelstora företag. I en nyutkommen rapport från Tillväxtverket undersöker författarna hur företagen kan komma att påverkas.

Spårbarhet och digitala produktpass - Tillväxtverket (tillvaxtverket.se)

Det är angeläget att förstå hur de digitala produktpassen kan komma att påverka små och medelstora företag. Tillväxtverket gav därför WSP i uppdrag att ta fram ett underlag som på ett övergripande plan belyser detta. De som kan ha nytta av studien är bland annat myndigheter, regioner, regionala utvecklingsaktörer, företagsfrämjare och branschorganisationer.

Digitaliseringens belastning på klimat och miljö

I detta första nummer i serien Perspektiv på digitalisering från DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, ligger fokus på att lyfta diskussionen kring digitaliseringens nettoeffekt när det gäller klimat- och miljöfrågor.

Perspektiv på digitalisering - Digitaliseringens klimat- och miljöeffekter | Digg

Olika mätningar och uppskattningar av hur mycket av alla växthusgaser som är resultatet av digitaliseringsprocesser visar att andelen av globala utsläpp som skapas av den informationsteknik som används för att hantera och underhålla digitala tjänster uppgår till mellan 2 och 3 %. Det är dock svårare att beräkna vilka effektiviseringar som digitalisering, maskininlärning med mera har medfört inom olika industrier, branscher och sektorer. Vi känner med andra ord inte till nettoeffekten av digitaliseringens klimatavtryck.