Ny rapport: Framtidens hållbara gjuteri. En omvärldsbevakning

Rapporten är en omvärldsbevakning som har skrivits och kompletterats under projektets gång. Här görs ett subjektivt urval från en närmast oöverskådlig mängd pågående arbeten och aktiviteter inom området.

Målet har varit att visa på en rad utvecklingsområden för kunskap som antingen kan tillämpas av gjuteribranschen omgående eller är tillräckligt intressanta för att i närtid bli föremål för nya gemensamma aktiviteter och utvecklingsprojekt. Förhoppningen är att rapporten ska ge inspiration till en fortsatt hållbar transformation av svensk gjuteribransch och nyfikenhet på de möjligheter som finns. Flera författare har bidragit med text och information däribland Anton Bjurenstedt (aluminium), Marie Bom (drivkrafter och nyckeltal), Henrik Borgström (järn, stål och digitalisering), Oskar Räftegård (energi), Mahsa Saeidpour (sand och formmaterial) och Per Sommarin (energi). Åsa Lauenstein har stått för sammanfattande texter och redigering.

Rapporten hittar du här.

Inspelningar av förra höstens webinarier på samma sida finns också tillgängliga:

Webbinarium - Trendspaning - augusti - september 2022 - Svenska Gjuteriföreningen (gjuteriforeningen.se)