Svenska gjuteriers resa mot en cirkulär ekonomi

Två studenter har skrivit examensarbete om svenska gjuteriers resa mot en cirkulär ekonomi. Det utgår från flödet av komponenter och hur gjuterierna påverkas i en förändrad leveranskedja när vi går mot ökade hållbarhetskrav för produkter

Rapporten sammanfattar detta examensarbete som genomfördes inom GRETA-projektet i samarbete med Jönköping University under våren 2023. Målet var att skapa en förståelse för hur leverantörskedjor kan organiseras för att kunna integreras i en framtida cirkulär design av gjutgods. Detta gör det möjligt för SMF:ers komponenter och produkter att bidra till ett monteringssystem hos slutkund med ett lägre klimatavtryck.

Rapporten är skriven av Paul Abaci och Elin Karlsson och kan laddas ner här.

Du kan läsa mer om Paul och Elin i Tidningen Gjuteriet och på Gjuteriföreningens hemsida:

Tidningen Gjuteriet nr 3 2023

Två studenter gör exjobb i projektet - Svenska Gjuteriföreningen